wtorek, 25 marca 2008

Przejażdżka Zmodernizowaną Piętnastką

Za stroną tramwajów śląskich:
”W lutym na tory wyjechały pierwsze zmodernizowane wagony tramwajowe. Jest ich dopiero kilka, jednak to dopiero początek pozytywnych zmian jakie szykują pasażerom Tramwaje Śląskie S.A. i KZK GOP. Mamy nadzieję, że takie działania spotkają się z Waszą życzliwością i będą budować coraz lepszy obraz komunikacji publicznej.
Remonty wagonów przeprowadzane były w dwóch zewnętrznych firmach - Modertrans Poznań i MPK Łódź, a także w Zakładzie Usługowo-Remontowym w Chorzowie Batorym. Różnią się między sobą wyglądem i niektórymi rozwiązaniami technicznymi.
(...)
Wszystkie zmodernizowane wagony otrzymały nowe, wykonane z tworzyw sztucznych, moduły ściany przedniej i tylnej o nowej stylistyce. Wewnątrz wagonów zamontowano tapicerowane siedzenia i antypoślizgową wykładzinę podłogową. Nowy układ grzewczy oparty jest na systemie termowentylatorów. Zainstalowano również nowe napędy drzwi, które pracują ciszej i spokojniej niż starsze modele oraz posiadają zabezpieczenie przed przypadkowym przytrzaśnięciem pasażera. W kabinach motorniczych wprowadzony nowy pulpit i ogrzewanie. Układ elektryczny w wagonach remontowanych w Poznaniu pozostał bez zmian, zainstalowano jedynie unowocześnione klasyczne układy elektromechaniczne. MPK Łódź zmodernizowało układ napędowy wagonów instalując energoelektroniczne układy tyrystorowe z funkcją rekuperacji (zwrotu) energii elektrycznej do sieci trakcyjnej (podczas hamowania). Układy te dają do 25% oszczędności w zużyciu energii w porównaniu z tradycyjnym napędem. Wszystkie zmodernizowane wagony wyposażono w przetwornice statyczne o zmniejszonej emisji wibracji i hałasu. Również Zakład Usługowo-Remontowy w Chorzowie Batorym wykonał remont kapitalny jednego wagonu. Zakres remontu jest podobny do tego wykonanego w Poznaniu, z tą różnicą, że zdecydowano się pozostawić klasyczny wygląd ściany przedniej i tylnej modernizując jedynie oświetlenie.”


A mnie udało się wczoraj przejechać takim zmodernizowanym składem. Co prawda tylko 4 przystanki, ale to wystarczyło, żeby wyrobić sobie jakąś opinię.
Wygląd zewnętrzny jest niezbyt fajny. Niestety widać, że do starych modeli doczepili po prostu nowy przód i tył. Może powinni to zrobić bardziej starannie, albo zmienić konstrukcję całego nadwozia. Nie jest to jednak jakiś duży minus i myślę, że niebawem przyzwyczaję się do nowego wyglądu.
Za to w środku wszytko wygląda super. Zamontowali nowe siedzenia. Nie te pokracznie wyglądające, szare brzydactwa, lecz ładne, zgrabne, pokryte niebieską tapicerką siedzonka.
Poza tym wszystko jest odnowione i nikt jeszcze nie zdążył niczego zdemolować. Siedzi się bardzo przyjemnie – zupełnie jak nie w Piętnastce! ;)
Nowe drzwi są rzeczywiście cichutkie. Za to sam tramwaj wydaje dziwne dźwięki. Mruczy i buczy – szczególnie podczas przyspieszania. Czyżby to te przetwornice statyczne? W sumie natężenie odgłosów jest mniejsze, ale jest to też jakiś nowy rodzaj hałasu, do którego będzie się trzeba po prostu przyzwyczaić.
Ponadto tramwaj wyposażony był w wyświetlacz czyli jest to seria tramwajów mówiących... ten akurat milczał, pokazując mi czarną planszę. Może prąd oszczędzali, nie wiem.
To by chyba było na tyle.
Zachęcam wszystkich do wypełnienia ankiety i żywię nadzieję, iż niedługo uda mi się przejechać innymi zmodernizowanymi składami.

Marysia

PS. Dupiaty mylog!!! Z 3 godziny minęły od czasu napisania tej notki do jej dodania :/

Brak komentarzy: